geen betrokkenheid en onbegrip bij uitvaartverzorger en uitvaartcentrum.

Naam: anoniem
Wij hebben begin september de uitvaart van onze moeder geregeld met een uitvaartverzorger welke betrokken is bij uitvaartcentrum de Palmentuin, Rotterdam. In hun advertenties laten zij weten dat zij iedere uitvaart regelen met zorg en respect; een uitvaartverzorger die met een enkel woord begrijpt wat de wensen zijn; een uitvaart die bepaald wordt door de kleinste details: hun woorden. Op de begrafenis van onze moeder zijn er zaken goed fout gegaan door onoplettendheid en een totaal gebrek aan meedenken met een familie in rouw en in de "mist" verkeren van een groot verlies. Onze keuze was het gebruik van een uitvaartbus voor de overledene en familie samen als vervoer naar de begraafplaats. De uitvaartverzorger had dit nog nooit meegemaakt en veerde bijna op van enthousiasme om dit eens mee te maken. Er werd ons verteld dat er 24 plaatsen waren en hier rekenden wij op met het aantal familieleden. Op de ochtend van de begrafenis kwam er een telefoontje dat er 2 plaatsen minder waren waardoor twee mensen toch met eigen vervoer moesten. Namelijk hij was vergeten dat de twee plaatsen bezet werden door de overledene! en de chauffeur. Omdat onze moeder vanaf het verpleeghuis werd begraven was de veronderstelling dat de bus voor de ingang zou rijden om ons op te halen. Niets is minder waar, zij heeft in de bus minstens 20 minuten aan de kant van de weg voor het verpleeghuis gestaan en wij moesten daarheen lopen om in te stappen en dit gaf hij door aan een familielid die net aan kwam. Een soort ophaalpunt voor het maken van een pleziertochtje. Geen uitnodiging van hem zelf voor allen. Als reden gaf hij aan later dat de bus te groot was voor de parkeerplaats om daar een draai te maken en ook te zwaar. Het verpleeghuis wist ervan en hij heeft nagelaten kontakt op te nemen want zo zeiden zij, het had zeker wel gekund. Het condoleance register is door een handjevol belangstellenden getekend, niet door alle mensen die kwamen en dat familie zoals kleinkinderen met partners, neven en nichten en ooms, tantes, niet hebben getekend is volgens hem niet nodig want het is niet gebruikelijk dat familie tekent. Rond het graf kregen wij een plaats waar niet te staan was, zodanig dat er angst was om er in te vallen zelfs en was er de losse opmerking, kom dan maar hierheen, naar de andere kant van het graf zodat het een zeer genante situatie werd. Na terugkomst in de aula voor de koffie erna hadden wij vrijwel nog geen stap binnen gezet of de koffie werd al in de handen gedrukt. Snelheid, snelheid was het motto.....De volgende dag zijn wij naar de begraafplaats geweest en misten de boeketten die op de kist hadden gelegen. Ze lagen niet op het graf. Vertwijfeling en na enige tijd zagen wij bij toeval dat de boeketten op elkaar lagen op een graf schuin aan de andere kant van het pad. Misschien een misser van de begraafplaats maar dat is dan het enige wat hem niet te verwijten valt. De rest was een misser van begin tot eind. Het personeel van het uitvaartcentrum zelf is ook niet echt begripvol en professioneel meelevend, deze ervaring was er bij het aankleden van onze moeder en haar in de kist overbrengen. Enige weken later heb ik de uitvaartverzorger een brief gestuurd over al deze ervaringen en in zijn antwoord gaf hij te kennen dat hij zich in deze klachten niet kon vinden en het niet anders had kunnen doen. Een starre houding en in feite schokkend in de omstandigheden van het niet meedenken en geen begrip hebben voor mensen in verdriet. Ook al is het regelen van een begrafenis business voor hun en met een professionele instelling, je mag en moet als nabestaande recht hebben op de zaken die zij in hun advertentie zo roemen, anders is het echt een lachertje. Ik zou iedereen willen aanraden, kijk zeker uit met wie je in zee gaat, je bent in de roes van verdriet in de dagen van regelen en er komt veel op je af maar wees op je hoede, een begrafenis kan je nooit overdoen en wat het meeste belangrijk is, als alles gaat zoals je het voor ogen hebt en had, komt het ook zeker ten goede aan het rouwproces!..........

<< Terug naar klachten

Bent u woordvoerder van een betrokken instantie, en wilt u reageren? Schrijf dan een mail naar info@uitvaart.nl.

Laatste update: 11-07-2020