Crematorium Hofwijk Rotterdam

Naam: Han de Ridder
Maandag 8 mei werd onze lieve Pa gecremeerd. Terwijl we in de familiekamer zaten te wachten kwam de uitvaartleider ons vertellen dat "er iets vervelends aan de hand was". Het bleek dat de complete installatie voor de foto- en muziekpresentatie het niet meer deed. Er werd “hard gewerkt” om dit alles toch nog doorgang te kunnen laten vinden, en of we even geduld hadden. Let wel: het kenbaar maken aan de familie van deze storing werd door Hofwijk overgelaten aan de uitvaartleider van het uitvaartbedrijf die de crematie van mijn vader verzorgde. Van Hofwijk zelf hebben wij -tot op de dag van vandaag- NIETS gehoord.

Om te zeggen dat wij boos waren, is een understatement. Wit- en witheet waren we. Op de vraag waarom er geen back-up voor dat systeem was kwam geen antwoord. Voor zo'n enorm belangrijke gebeurtenis als de crematie van je vader móet het systeem werken, een andere mogelijkheid is er niet;er is geen excuus mogelijk voor de omstandigheid dat het systeem niet werkt. Er hoort gewoon een perfect werkend back-up systeem klaar te staan voor het geval dát. De uitvaart van zo 'n belangrijk iemand als je vader is, vanzelfsprekend, eenmalig. De foto- en muziekpresentatie zijn met veel passie, emoties en onder grote tijdsdruk tot stand gekomen; elke spreker zou een passende foto op de schermen krijgen tijdens zijn toespraakje. Kortom, heel veel moeite voor gedaan.

Na een half uur extra wachttijd kon de uitvaart dan, eindelijk, beginnen. Wij, de familie, als eersten de aula in. Vlak voordat de belangstellenden naar binnen mochten, viel de fotopresentatie wéér uit en zagen we de bewegingen die de operator maakte met zijn muis binnen het powerpointprogramma, om het zaakje alsnog gestart te krijgen. EEN AANFLUITING! Daar willen wij helemaal niet mee lastig gevallen worden! Het móet werken! En de schrik sloeg ons nogmaals om het hart, zou het nu dan wel lukken? Stelt u zich voor: de uitvaart van je vader en je dan ook nog eens ZO verschrikkelijk boos moeten worden!!

Hoe de noodoplossing van Hofwijk uitpakte: belachelijk. De fotopresentatie was afgelast omdat het programma niet meer werkte; alle foto's werden opeenvolgend door powerpoint getoond, niet in de door ons zo zorgvuldig uitgedachte volgorde, en niet bij elke spreker de passende foto.
En dan de muziek. We geloofden onze ogen en oren niet: er was één (1) box op een poot in de zaal gezet. Voor de bediening van die box kwam een mannetje van Hofwijk de aula binnenlopen dat met een glimlach zei “het loopt niet helemaal zoals het hoort haha”. Wij hebben het mannetje gefileerd met onze blikken. Het mannetje van Hofwijk had de taak om handmatig de muziek aan en uit zette door op knoppen aan de achterkant van de box te drukken. Waar-de-lo-ze kwaliteit geluid, terwijl Hofwijk zelf koketteert met een 'geluidsinstallatie van professionele kwaliteit'. Nou, m'n zolen.

Het uitvaartbedrijf heeft ons de volgende dag gebeld en verteld dat Hofwijk dezelfde dag, die van de crematie van onze Pa, een geheel nieuwe foto- en muziekinstallatie en programmatuur had laten komen. Nou, daar waren wij niet echt mee geholpen. Daar was Hofwijk dus gewoon TE LAAT mee. Bij zulke belangrijke zaken moet je pro-actief zijn, niet wachten tot de boel kapot gaat!!

Ook vertelde de uitvaartleider dat Hofwijk nog met ons contact zou opnemen.
Tot en met vandaag: niets gehoord. Schandalig!

<< Terug naar klachten

Bent u woordvoerder van een betrokken instantie, en wilt u reageren? Schrijf dan een mail naar info@uitvaart.nl.

Laatste update: 17-10-2019